۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳

موسسه مرکزی آمار در فلسطین ۶۰۰ مورد طلاق در سال ۲۰۱۸م در بین فلسطینیان را اعلام کرده است که این امر باعث به وجود امدن مشکلات همچون بی پناه ماندن فرزندان طلاق ، افزایش مشکلات روحی ، روانی ،اجتماعی و اقتصادی شده است .

اعداد و ارقام موجود در آمار اعلام شده توسط دولت فلسطین ، بیانگر افزایش بی سابقه طلاق که در دادگاه های شرعی به ثبت رسیده است ، می باشد .

موسسه مرکزی آمار در فلسطین ۶۰۰ مورد طلاق در سال ۲۰۱۸م در بین فلسطینیان را اعلام کرده است که این امر باعث به وجود امدن مشکلات همچون بی پناه ماندن فرزندان طلاق ، افزایش مشکلات روحی ، روانی ،اجتماعی و اقتصادی شده است .

این آمار نشان می دهد که نسبت طلاق در قدس از ۲۰ % نیز گذشته است ، درحالیکه معدل طلاق در کشورهای عربی ۱۰ % می باشد و شهر قدس قبلا از کمترین میزان طلاق در کشورهای عربی برخوردار بود و نسبت طلاق در این شهر بین ۱.۷ % تا ۲ % در حال نوسان بود . و نسبت کنونی طلاق در این شهر ده برابر نسبت قبلی می باشد .

کارشناسان اجتماعی فلسطینی عوامل زیر را به ترتیب اهمیت ، به عنوان عوامل این افزایش طلاق بر شمرده اند :

۱. دخالت پدر و مادر زن و شوهر در زندگی عروس و داماد .

۲. مشکلات اقتصادی مانند فقر و بی کاری و یا داشتن کار پاره وقت .... 

۳. عدم توانایی پرداخت اقساط وام های بانک ها نیز اخیرا به این عوامل اضافه شده است .

۴. فشار های روحی و روانی بر زن و شوهر

۵. حقوق بگیر شدن زنان

۶. تاثیر منفی فضای مجازی بر زندگی زن و شوهر

۷.  ارتباطات نامشروع طرفین با افراد دیگر ، که این عامل نیز اخیرا تاثیر زیادی بر افزایش امار طلاق داشته است .

بنابر این گزارش موسسه مرکزی آمار در فلسطین ، خانم  (أ . ش ) یا " ام انس " یکی از زنان مطلقه است که می گوید: عامل دخالت مادر شوهر را در جزئی ترین موارد زندگیشان، عامل جدایش از شوهرش شده است .

در این گزارش ، از مشکلات اجتماعی زنان مطلقه مانند دخالت اقوام و همسایگان در همه امور زنان مطلقه مانند نوع پوشش ، رفت و آمد به منزل و ... در جامعه سنتی قدس نیز مطالبی بیان شده است . اما خانم " ام انس " می گوید : من تلاش کردم که بدون توجه به شرایط اجتماعی و سخنانی که دیگران می گویند ، زندگی دیگری برای خودم بسازم لذا مشغول کاری شدم تا خرج زندگی خود و فرزندم را تامین کنم .

خانم " فادیه علیان " دکتر روانشناس فلسطینی می گوید : طلاق در جامعه سنتی قدس بر فعالیت های اجتماعی و خانوادگی دو طرف طلاق تاثیر منفی می گذارد و معمولا در چنین طلاقی سوال هایی مانند مقصر کیست؟ ، چرا طلاق گرفتند ؟ ... و چگونه این دو نفر محبت لازم را به کودکانشان خواهند داشت؟ بی جواب می ماند.

همچنین این طلاق در رفتار کودکان با خانواده خود ، همسالانشان در مدرسه و حتی در دانشگاه ها ، تاثیر روحی و روانی منفی خواهد گذاشت .

خانم نادیا سلیمان کارمند حوزه مدیریتی قاضی القضات دادگاه های شرعی فلسطین ، پیرامون این موضوع می گوید :  آنگونه که مردم می گویند ، دلیل اصلی طلاق ، عدم تفاهم زوجین با همدیگر است اما به نظر من انترنت و روابط باز فضای مجازی که در جامعه ما بوجود آمده است ، عامل اصلی این طلاق ها است ، به گونه ای در مقابل هر ده ازدواج دو یا سه طلاق داریم . و زیاندیده اصلی این طلاق ها ، کودکان هستند . و گاهی هم همسر راضی به طلاق نیست اما خانواده شوهر وی را مجبور به طلاق گرفتن می کنند .

خانم " مرام ملیحات " که متاهل است ، می گوید : خشونت شوهر و کتک زدن و اهانت کردن او به همسرش و سخن چینی اطرافیان ، از عوامل مهم طلاق در جامعه ماست چون این زندگی بر اساس احترام متقابل و عشق و محبت که اساس زندگی مشترک است ، پایه ریزی نشده است .

وی ادامه می دهد : کودکان هنگامی که بی احترامی از طرف پدر و مادر نسبت به همدیگر را ببینند بی اختیار نسبت یکی از انها حالت دشمنی پیدا می کنند . و طلاق بر آموزش کودکان تاثیر منفی می گزارد . همچنین چنین طلاق هایی بر زنان بیوه تاثیرات منفی مانند بی اعتمادی و بی ارادگی ، گوشه گیری و ترس از اینده ، خواهد گذاشت .

http://www.alhayat-j.com/ar_page.php?id=۴۶fdb۶۵y۷۴۴۳۹۵۲۵Y۴۶fdb۶۵  - مجله فلسطینی الحیاه / ۳/۱۱/۲۰۱۹م

تهیه کننده : محمد هادی تسخیری 

کد خبر 3953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =